اظهارات اردوغان درباره حمایت از اقلیت ترک‌تبار در یونان واکنش تند آتن را به دنبال داشت.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در نشست گروه پارلمانی حزب خود اعلام کرد که ترکیه به حمایت از اقلیت ترک‌تبار در شمال یونان ادامه خواهد داد و تمامی اقدامات یونان را به دقت زیر نظر دارد و در صورت لزوم مداخله خواهد کرد. او تاکید کرد: «ما همچنان از اقلیت ترک در تراکیه غربی محافظت می‌کنیم. در دیدارهایی که با مقامات یونانی داشتیم، مشکلات هموطنان ما در تراکیه غربی در صدر برنامه‌ها قرار داشت و از این پس نیز به حمایت از اقلیت ترک در این منطقه ادامه خواهیم داد.»

اردوغان همچنین به موضوع حقوق ترک‌های قبرس اشاره کرد و گفت: «حقوق مردم قبرس ترک‌نشین که از دهه ۱۹۶۰ تاکنون در معرض بی‌عدالتی، اقدامات غیرقانونی و تبعیض قرار گرفته‌اند، نیز همچنان مورد حمایت ما خواهد بود. ما هرگز نمی‌توانیم روستاهای سوخته، کودکان کشته‌شده و تراژدی‌های برادران قبرسی خود را فراموش کنیم. در حالی که همه این جنایات رخ می‌داد، سازمان‌های غربی هیچ اقدامی انجام ندادند. ترکیه با "عملیات صلح" در ۲۰ ژوئیه ۱۹۷۴ توانست سیاست‌هایی که قصد داشتند اراده استقلال ترک‌های قبرس را در هم بشکنند، شکست دهد.»

در واکنش به این اظهارات، وزارت خارجه یونان ادعا کرد که اعضای اقلیت مسلمان در تراکیه غربی از برابری کامل حقوق برخوردارند. این وزارتخانه تاکید کرد: «مسائل مربوط به حاکمیت قانون و حمایت از حقوق بشر شهروندان یونان قابل بحث نیست و نمی‌تواند موضوع مداخله خارجی باشد.»

وزارت خارجه ترکیه نیز به مناسبت بیست و نهمین سالگرد درگذشت «احمد صادق»، یکی از چهره‌های سرشناس اقلیت ترک در تراکیه غربی، در بیانیه‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات او ستایش کرد. این وزارتخانه با انتشار تصویری از احمد صادق، او را به عنوان «رهبر فراموش‌نشدنی ترک‌های تراکیه غربی و بنیانگذار حزب برابری و صلح» معرفی کرد و نوشت: «ما در بیست و نهمین سالگرد درگذشت احمد صادق، با احترام از او یاد می‌کنیم و به حمایت قاطعانه از مبارزه‌ای که او برای به دست آوردن حقوق قانونی اقلیت ترک تراکیه غربی آغاز کرده بود، ادامه خواهیم داد. او سهم بزرگی در دستاوردهای کنونی اقلیت ترک مسلمان در تراکیه غربی داشت.»

یادآوری:

منطقه تراکیه غربی پس از امضای توافقنامه لوزان در سال ۱۹۲۳ همواره مورد مناقشه بین یونان و ترکیه بوده است. در سال ۲۰۱۷، اردوغان طی سفری به یونان از مسلمانان این منطقه دفاع کرد و مدعی شد که جامعه مسلمانان ترکیه هنوز حق انتخاب مفتی اعظم خود را ندارند و عملاً اصل پیمان لوزان را زیر سوال برد. ترکیه بارها یونان را به نقض حقوق ترک‌های تراکیه غربی متهم کرده است. آنکارا مدعی است که اقدامات آتن با مفاد توافقنامه لوزان در تضاد بوده و یونان با جلوگیری از انتصاب مفتی و حذف نام‌های ترکی، حقوق فرهنگی ترک‌های تراکیه غربی را نقض می‌کند و سعی دارد آنها را از فرهنگ سرزمین مادری‌شان جدا کند.

در سال‌های اخیر، سفر مقامات ترکیه به این منطقه و دیدار با اقلیت ترک‌تبار با واکنش‌های تند آتن مواجه شده است. آنکارا معتقد است اقداماتی همچون محرومیت این اقلیت از حقوق اساسی در آموزش، دخالت دولت یونان در امور دینی و به رسمیت نشناختن هویت ترکیه‌ای آنها، تلاش‌های ناموفقی است که از سوی آتن صورت می‌گیرد. یونان بر این باور است که ادعاهای ترکیه مبنی بر نقض حقوق اقلیت ترک‌تبار در تراکیه غربی هیچ پایه و اساسی ندارد.


منبع: اسکای
لینک منبع

کد خبر 20800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =